Zeven tips die jij als cultuurorganisatie kan toepassen om toegankelijker te zijn voor blinden en slechtzienden

In de inkomhal van het SMAK staan drie grote, opblaasbare oogbollen. De linkse bol is twee meter groot, de middelste drie meter en de rechtste vier meter.

1. LICHT JE PERSONEEL IN  

Een eerste voor de hand liggende, en makkelijke, tip is om je medewerkers in te lichten over het belang van toegankelijkheid in jouw organisatie/museum/tentoonstelling. Wijs hen op de moeilijkheden die blinden en slechtzienden kunnen ervaren. Laat hen hier zelf mee experimenteren door hen bijvoorbeeld rond te laten lopen met een simulatiebril of blinddoek. Leg hen uit wat jullie kunnen doen om blinden en slechtzienden een aangenamere ervaring aan te bieden en daag hen uit om mee te denken over nieuwe oplossingen. Reik hen tools aan die zij kunnen meegeven aan een blinde/slechtziende bezoeker van jullie organisatie. 

2. VOORZIE AUDIOGIDSEN 

Een audiogids zorgt ervoor dat jouw bezoekers jullie volledige tentoonstelling/expositie ook auditief kunnen ervaren en bieden zo een grote meerwaarde voor blinde/slechtziende bezoekers. Let hierbij wel op dat je de QR-codes per onderdeel van de expositie ook groot genoeg weergeeft of dat je met een druk op de audiogids makkelijk naar het volgende onderdeel kan switchen. 

3. MAAK TEKSTEN VOORLEESBAAR MET EEN QR-CODE 

Beschikt jouw cultuurorganisatie nog niet over een audiogids, maak de teksten in je museum/tentoonstelling dan voorleesbaar aan de hand van een QR-code. Die code brengt de bezoeker naar de tekst op hun telefoon, die zij dan kun laten voorlezen en beluisteren. Het is niet alleen belangrijk dat de QR-code groot genoeg is, maar idealiter is die ook omlijst door een voelbare rand, zodat blinde bezoekers de code kunnen terugvinden.

Twee vrouwen van in de zestig lezen een infobord in een museum.

4. VERHOOG DE LEESBAARHEID VAN TEKSTEN 

Voorzie je toch enkel tekst – en geen audio – binnen (een deel van) je culturele ervaring? Zorg dan voor genoeg contrast in je teksten. Druk bijvoorbeeld geen paarse letters op een rood bord, of een lichtgroene tekst op een donkergroene achtergrond, maar kies eerder voor een zwarte tekst op een witte achtergrond. Met deze gratis tool kan je zelf checken of het contrast voldoende is. Naast contrast is ook de grootte van het lettertype van tel en daarbij is de regel: hoe groter, hoe beter!

Let wel: contrasterende, grote letters maken het bezoek aangenamer voor slechtziende bezoekers, maar zijn natuurlijk nutteloos voor iemand die volledig blind is. Voor hen blijven audio en braille de aangewezen methodes.

5. VERMIJD TOUCHSCREENS EN GA VOOR VOELBARE KNOPPEN 

Hoewel touchscreens een aangename ervaring bieden aan ziende bezoekers, vormen ze voor slechtziende bezoekers een echte uitdaging. Voor hen kan je beter goed voelbare knoppen voorzien die bovendien duidelijk zichtbaar zijn. Zo kunnen ook zij optimaal genieten van de ervaring. 

6. SPEEL IN OP DE ZINTUIGEN 

Een van de belangrijkste tips om je museum/tentoonstelling/ervaring aangenamer te maken voor bezoekers met visuele beperking is door in te spelen op alle zintuigen. Maak proeven, ruiken en voelen deel van je beleving. Bovendien is dit niet enkel voordelig voor de blinde en slechtziende bezoekers, ook ziende bezoekers beleven en voelen je tentoonstelling nog net dat tikkeltje harder. Je ervaring komt nog meer tot leven en laat zo een onvergetelijke indruk achter.

Denk hierbij aan een proefmoment bij een chocolademuseum, een blotevoetenpad of de mogelijkheid om te voelen in een stoffenmuseum. Of misschien een geurtest bij een expositie over parfums. De mogelijkheden zijn eindeloos. 

7. LET OP DE VERLICHTING 

Tot slot speelt ook de verlichting in je museum/bij je tentoonstelling een cruciale rol. Hoewel weinig licht kan bijdragen aan de sfeer die je wil creëren bij je expositie, vormt dit een belangrijke belemmering voor slechtzienden. Voorzie daarom steeds voldoende licht bij je bijhorende teksten/de stukken die je wil tonen. Of voorzie lampjes die je aan je bezoeker kan meegeven bij zijn/haar bezoek aan je tentoonstelling.

 

Aan de hand van deze tips til je je culturele beleving naar een hoger niveau en spreek je ook blinde en slechtziende bezoekers aan. Een win-win dus! Wens je graag meer informatie over hoe je je culturele organisatie nog toegankelijker maakt voor blinden en slechtzienden of wil je deel uitmaken van onze sensibiliseringscampagne Annoying Eyes? Neem dan contact op met Symfoon via info@symfoon.be